Ayette azap, neden aftan önce zikredilmiştir?

Maide suresi 40. ayette Rabbimiz şöyle buyrulmuş:

يُعَذِّبُ مَنْ يَشَاءُ وَيَغْفِرُ لِمَنْ يَشَاءُ Allah dilediğine azap eder, dilediğini affeder.

Bu ayet hakkında şöyle bir soru akla gelebilir:

– Cenab-ı Hakk’ın rahmeti gazabını geçmiştir. Bu sebeple birçok ayet-i kerimde önce af, sonra azap geçmektedir. Bu ayette ise, önce azap, sonra af zikredilmiştir. Bunun hikmeti nedir?

Müfessirler bu sorunun cevabı olarak şu izahları yapmışlardır:
1. Mezkûr ayet-i kerime, hırsızın cezasını bildiren ayetten sonra gelmiştir. Buradaki azaptan maksat el kesmek, aftan maksat ise Allah’ın hakkından kurtulmaktır. El kesmek dünyada, af ise ahirette olduğundan, ayet-i kerimede bu sıra gözetilmiş; önce azap, sonra af zikredilmiştir.

2. Azap, hırsızlık fiilini işleyene; af ise tövbe edene vaat edilmiştir. Hırsızlık tövbeden önce vaki olduğundan, ayet-i celilede bu tertip gözetilmiştir.

3. Makam tehdit makamı olduğundan, azabın aftan önce zikredilmesi, belagate daha uygundur.

4. Ayet-i celileden maksat, Allah’ın kudretini açıklamaktır. Dilediğine azap etmesindeki kudret, affetmesindeki kudretten daha açıktır. Zira affedilecek kimsenin kaçması söz konusu değildir. Azap edilecek kimsenin kaçmaya çalışacağı ise aşikârdır. Bu sebeple, azapta Allah’ın kudreti daha açık gözükür. Ayetteki maksat, Allah’ın kudretini açıklamak olduğundan, kudrete daha çok delalet eden azap etme öne alınmıştır.

Gördüğünüz gibi, bir kelimenin öne alınmasında bile ne kadar çok hikmet var. Bu hikmetlere, Kur’an’ın mealini okuyarak ulaşamazsınız. Bu manalara ulaşmanın yolu, ehlinin yazdığı tefsirleri okumaktır. Allah hepimizi Kur’an ve tefsir talebesi eylesin. Amin.

(59 kez ziyaret edildi, Bugün 1 ziyaret)

İlgili Videolar

Yorum yaz

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir